مد، پوشاک و اکسسوری

راهنمای خرید کفش کتانی 👟 مناسب

پیش از خرید یک کفش کتانی ورزشی باید با نکاتی آشنا شوید تا یک کفش راحت و استاندارد تهیه و در هزینه‌های خود نیز صرفه جویی کنید. قبلا در در مقاله‌ی «راهنمای خرید بهترین کفش پیاده‌روی و دویدن» شما را با تعدادی از معیارهای خرید کفش آشنا کردیم. در این مطلب بیشتر بر روی کفش‌های کتانی (یا به طور خودمونی‌تر، راهنمای خرید کتونی) تمرکز خواهیم کرد چون بیشتر مورد استفاده روزمره ما هستند.

کفش کتانی مناسب چهار فصل سال است و در صورتی که دوخت و کفی استانداردی داشته باشد، راحت‌ترین کفش برای پیاده‌روی، انجام کارهای روزانه و تمرینات ورزشی به شمار می‌آید. در این صورت پیش از خرید کفش ورزشی باید با نکاتی آشنا شوید تا یک کفش راحت و استاندارد تهیه و در هزینه‌های خود نیز صرفه جویی کنید.

مشاهده چند مدل کفش کتانی دخترانه و زنانه در دیجی‌کالا

مشاهده چند مدل کفش کتانی پسرانه و مردانه در دیجی‌کالا

چرا خرید کفش کتانی مناسب پا اهمیت دارد؟

به طور کلی تمام کفش‌های گروه‌های ورزشی از جمله تنیس، بسکتبال، والیبال، فوتبال، پیاده‌روی، اسکیت و… را اسنیکرز (Sneakers) یا همان کفش کتانی یا ورزشی می‌گویند. اگرچه کفش حرفه‌ای هر یک از این گروه‌های ورزشی با یکدیگر متفاوت است، اما بعضی‌ از برندهای مشهور دنیا، تعداد بسیاری کفش ورزشی طراحی کرده‌اند که افراد می‌توانند در تمرینات ورزشی معمول خود از آن‌ها بهره‌مند شوند.

به یاد داشته باشید که یک کفش غیراستاندارد و تقلبی یا به اصطلاح فیک (fake) نه تنها مانع انجام بسیاری از تمرینات ورزشی و حتی یک پیاده‌روی ساده می‌شود، بلکه در بلند مدت به کمر و پا آسیب جدی وارد می‌کند که هزینه درمان و عواقب بیماری به مراتب بیشتر از خرید کفش کتانی اصل با استانداردهای لازم می‌گردد.

یک کفش کتانی استاندارد (کتانی خوب) کمک می‌کند تا در تمرینات ورزشی از پا و کمر خود محافظت کنید، تمرینات سرعتی و کششی را به درستی انجام دهید و تعادل خود را کاملا حفظ کنید. در این صورت شما می‌توانید تمرینات را به درستی و با استانداردهای لازم انجام دهید.

۵ نکته که باید پیش از خرید کفش کتانی به آن توجه کنید

پیش از خرید کفش کتانی باید به چند نکته توجه کنید تا خرید موفق و به‌صرفه‌ای داشته باشید.

۱) با کفش کتانی راه بروید:

پیش از خرید کفش کتانی، کمی با آن راه بروید. هیچ کفشی جا باز نمی‌کند! در صورتی که کفش پایتان را آزار می‌دهد، در خرید آن صرف نظر کنید. در صورتی که کفش ورزشی را از یک فروشگاه آنلاین تهیه کرده‌اید، می‌توانید آن را پس بدهید یا تعویض کنید.

۲) کفش کتانی لژ داشته باشد:

منظور از لِژ، یک پاشنه بلند نیست. هر کفش کتانی استانداردی باید بیش از یک و نیم سانتی متر لژ داشته باشد. چرا که کفش تخت و بدون پاشنه، به کمر و پا آسیب می‌رساند. از این رو به منظور جلوگیری از پا درد و کمر درد احتمالی، حتما به کفی زیرین کفش ورزشی توجه کنید.

۳) برنامه خرید کفش کتانی را در شب قرار دهید:

به جای خرید کفش کتانی در طول روز، در شب خرید کنید. در گذشته بسیاری بر این باور بودند که در طول شب پا بزرگ‌تر می‌شود! در حقیقت سایز پا صبح‌ها کوچک و شب‌ها بزرگ نمی‌شود و این یک شایعه قدیمی بوده است. در واقع ما در طول روز راه می‌رویم، می‌ایستیم و فعالیت‌های بسیاری انجام می‌دهیم، از این رو پا خسته و پهن می‌شود. توصیه می‌کنیم در این زمان پیش از خرید کفش ورزشی یا هر مدل کفش زنانه، مردانه یا بچگانه، میزان راحتی پای خسته‌تان را در کفش احساس کنید.

۴) در خرید کفش کتانی بچگانه دقت کنید:

خرید کفش کتانی بچگانه کمی با خرید کفش کتانی مردانه یا زنانه متفاوت است. چرا که افراد بزرگسال می‌توانند میزان راحتی کفش را خودشان بررسی کنند، اما به سختی می‌توان میزان رضایت کودک را از کفش کتانی متوجه شد.

در این صورت نوک پنجه کفش کودک را بررسی کنید تا انگشتان کودکتان در کفش خم نشده باشد. همچنین در قسمت پاشنه کفش، در صورتی که انگشتتان به راحتی وارد کفش شد، بهتر است یک سایز کوچک‌تر تهیه کنید. پیش از آنکه کودکتان پایش را داخل کفش کرد، جوراب پای او کنید. این کار باعث می‌شود که کفش تنگ و کوچک برای کودکتان تهیه نکنید.

در صورتی که کودکتان کم سن است، بهتر است برای او کفش چسبی بخرید تا به راحتی کفش را به پا و آن را از پا خارج کند. اما در صورتی که کودکتان بستن بند کفش را آموخته است، کفش بندی می‌تواند چالش خوبی برای او باشد.

۵) همه کفش‌های کتانی مناسب ورزش نیستند!

اگرچه بسیاری از مردم به کفش‌های راحتی، کفش کتانی می‌گویند، اما برخی از این مدل کفش‌ها مناسب ورزش و تمرینات ورزشی نیستند. برای مثال در سال‌های اخیر کفش‌های کتانی بزرگ با لژهای بلندی وارد بازار شدند که اصلا مناسب تمرینات ورزشی و حتی دویدن نیستند. این مدل کفش‌ها همچون کفش پاشنه بلند تنها جنبه زیبایی دارند و در مهمانی یا قرارهای دوستانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کفش‌های کتانی دخترانه پرفروش در دیجی‌کالا

کفش‌های کتانی پسرانه پرفروش در دیجی‌کالا

چطوری بفهمیم کتونی اورجینال هست و فیک نیست؟

هنگامی که تصمیم به خرید یک کفش برند دارید دقت داشته باشید که مشخصات کامل کفش بر روی جعبه کفش نیز قید شده باشد. مواردی همچون مدل دقیق کفش، نوع کاربرد کفش (چمن طبیعی، مصنوعی، سالنی، پیاده روی، والیبال و …) سایز کفش، شماره انبار اختصاصی کفش و … را در نظر باید بگیریم و نکته قابل توجه اینکه همان مشخصات باید در قسمت داخلی کتونی یا کفش زبانه نیز قید شده باشد. در موقع خرید اصلا با فروشنده تعارف نداشته باشید و جعبه را از او بخواهید و با مشخصات داخلی زبانه مقایسه نمایید، این جزو ابتدایی‌ترین نشانه‌های یک کفش برند و اصل است و پس از مشاهده اختلاف بین این دو قسمت بدانید که آن کفش کپی است. البته باید بدانید که محصولات کپی که ماهرانه انجام شده اند که به اصطلاح “های کپی” هستند در این قسمت نیز تمام نکات را رعایت کرده‌اند و اگر در این قسمت نیز اختلافی مشاهده نکردید به سراغ مرحله تشخیصی بعد میروید.

بعد از عدم اختلاف در این قسمت، به سراغ قسمت اصلی کار یعنی ویژگی‌های فنی می‌رویم، این قسمت مستلزم این است که شما از قبل بدانید که کفش مورد نظر شما چه ویژگی‌هایی دارد و از چه فناوری‌هایی بهره می‌برد. منظور اینکه همان‌طور که برای خرید یک گوشی همراه از قبل مدل خود را انتخاب کرده و بدنبال قیمت مناسب یا اصل آن در بازار هستید، برای کفش نیز دقیقا همین کار را انجام دهید و از قبل بدانید که چه کفش یا کفش‌هایی را می‌خواهید و سوار موج بازار و چرب زبانی‌های فروشندگان نشوید. پس از اطلاع کامل از آنچه که می‌خواهید کار برای شما خیلی راحت‌تر می‌شود و انتخاب‌تان نیز محدودتر شده و دچار سردرگمی در حجم انبوه مدل‌های مختلف کفش‌ها نمی‌شوید.

قبل از رفتن به فروشگاه‌ها حداقل یک بار ظاهر کفش مورد نظرتان را در اینترنت یا پای دوستان‌تان یا آشنایان‌تان ببینید و ظاهر آن در ذهنتان مجسم شده باشد. و یا اگر می‌توانید عکس کفش مورد نظر را در گوشی خود داشته باشید و در فروشگاه با آن مقایسه نمایید. جلوی فروشنده شاید نتوانید راحت باشید ولی سعی کنید فضای امن و راحتی را فراهم و این کار را انجام دهید که به انجامش می‌ارزد.

کتانی‌های برند ویژگی‌های ظاهری‌شان در رنگ‌های مختلف تغییری نخواهند کرد و فقط رنگ‌شان تغییر می‌کند. مثلا اگر نوشته‌ای بر روی کفش قسمت سمت چپ و انتهای کفش قرار دارد، در یک رنگ دیگر نیز همین امر صادق است. پس قدم اول پس از دیدن کفش برند در اینترنت یا هر جایی که به آن اعتماد دارید، مقایسه جزییات گرافیکی است که نوشته‌ها، عبارات مربوط به فناوری‌های منحصر به فرد (مثلا acc و nike skin و …) همه در سر جایشان باشد و اگر تغییر یا جابجایی مشاهده نمودید، بدانید که کفش تقلبی است.

به جزییات گرافیکی نیز توجه داشته باشید که رویه کفش به چه شکل است و تراکم طرح مورد نظر میزان کیفیت و دقت اجرای آن رو کفش همگی نکات ریز فنی هستند که کفش‌های کپی به دقت آن را اجرا نمی‌کنند و هر چقدر هم کارشان ماهرانه باشد، مطمئن باشید که یک جای کار از دستشان در خواهد رفت.

موارد کیفیت دوخت قسمت‌های مختلف کفش، جنس الیاف بکار رفته در قسمت‌های نخی مانند یقه کفش که به تازگی در کفش‌ها قرار می‌گیرد، طرح گرافیکی زیره کفش و دقت اجرای آن، تطابق میخ کفش با زیره کفش و … همگی جزو جزییات بسیار ریزی هستند که باید به آنها توجه زیادی داشت. چرا که اوج کار کفش اصل و تقلبی در این موارد خودش را نشان می‌دهد، توجه داشته باشید که کفش‌های برند، جزییات بسیار بدقت انجام می‌شود و دارای کیفیت بسیار بالایی هستند. چیزی که در کفش های کپی به خوبی اجرا نمی‌شوند.

زیره کفش‌های برند در نوک دارای انعطاف خوبی هستند ولی در میانه کفش بسیار محکم هستند که قادر به خم کردن آن نخواهید بود. ولی در کفش کپی زیره کفش انعطاف و استحکام در قسمت مذکور به یک اندازه هستند.

بعضی‌ها براین باورند کتونی های فیک و تقلبی را خود کمپانی‌های معتبر تولید می‌کنند. همان کفش با همان برند تنها با کیفیت کمتر و قیمت مناسب برای خرید همه افراد با همه قدرت خرید. این هم نوعی از مشتری مداری است.

کدام عوامل هنگام خرید کتونی ورزشی اهمیت دارند؟

قسمتی از پا که به قلب دوم انسان معروف است، ساق پا به پائین است، یعنی درست همان جایی که داخل کفش می‌رود. یکی از مهم‌ترین موارد که سالم ماندن قلب دوم انسان را تضمین می‌کند، انتخاب کتانی ورزشی مناسب برای فعالیت‌های ورزشی است. برای تهیه و خرید یک کتونی ورزشی مناسب به نکات مختلفی باید توجه کنیم که در اینجا به پنج مورد از مهم‌ترین این نکات اشاره می‌شود.

۱- راحتی پا داخل کتانی ورزشی یا راحت بودن کتانی ورزشی:

راحتی پا در یک کفش ورزشی به عوامل مختلفی بستگی دارد که عامل نخست آن اندازه بودن کتونی ورزشی برای پا است. اندازه بودن کتونی ورزشی به این معناست که طول و عرض و بلندی کفش ورزشی باید فضای راحتی برای پا فراهم کند که برای اطمینان از این مسئله توجه به چند نکته ضروری است. نکته نخست اینکه پا داخل کفش به گونه‌ای قرار گیرد که با وجود بندهای نه چندان محکم بسته کتونی ورزشی ، بتوان پا را از داخل آن بیرون آورد. نکته دوم فشار نیاوردن رویه داخلی کتونی ورزشی به پاست. نکته بعدی توجه به قد و پهنای کفش است که نباید برای پا تنگ باشد، و برای اطمینان از تنگ نبودن کتانی ورزشی باید پنجه‌های پای خود را بتوانیم داخل کفش و در قسمت جلویی آن حرکت دهیم. نکته چهارم بلندی یا ارتفاع کتانی ورزشی است که باید به اندازه‌ای باشد که میان انگشت شست پا و دیواره کفش دست‌کم یک سانتی‌متر فضای آزاد باشد و بتوان شست خود را آزادانه داخل کفش حرکت داد. برای اطمینان از دارا بودن همه این شرایط بهتر است زمان خرید کفش را عصر یا غروب قرار دهیم که اندازه پا بزرگ‌تر از صبح است، و همچنین کفش را با جوراب مناسب پرو کنیم تا بهترین نتیجه را به دست آوریم.

۲- وزن کتانی ورزشی یا سبک بودن کتانی ورزشی:

یکی دیگر از نکته‌های مهم در انتخاب کتونی ورزشی مناسب، سبک بودن آن است. بهترین کفش ورزشی آن است که وزن زیادی نداشته باشد و احساس سنگینی در پا به وجود نیاورد، و راحت و بدون خستگی بتوان با آن راه رفت و ورزش کرد. اهمیت این موضوع به قدری زیاد است که بهترین برندهای انواع کتونی ورزشی در طراحی و ساخت کفش‌های ورزشی خود از سبک‌ترین و در عین حال بادام‌ترین مواد استفاده می‌کنند و این مسئله تبدیل به عاملی برای رقابت در بین تولیدکنندگان کفش‌های ورزشی در دنیا شده است. یکی از برند های مناسب برای این نوع کتونی ورزشی اسکچرز می باشد.

۳- نرم و قابل انعطاف بودن کتانی ورزشی:

کتونی ورزشی باید نرم و انعطاف پذیر باشد. برای اطمینان از نرم بودن کفش می‌توان پنجه و پاشنه آن را در دست گرفت و به سمت یکدیگر فشار داد و به اصلاح کفش را تا کرد؛ اگر پس از برداشتن فشار و رها کردن آن، کفش به حالت اول برگشت، می‌توان گفت کتونی ورزشی از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار است. همین کار را به روشی دیگر نیز می‌توان آزمایش کرد. کافی است کفش را بپوشیم و با قرار دادن پنجه پا بر روی زمین، پاشنه را بلند کنیم؛ حرکتی شبیه به حالت شروع مسابقه دو، و چنانچه این حرکت به راحتی انجام شد، می‌توان گفت انعطاف‌پذیری کتانی ورزشی خوب است. معمولا تولیدکنندگان انواع کتانی ورزشی در ساخت لایه میانی زیره کفش ورزشی از ماده‌ای به نام EVA استفاده می‌کنند که انعطاف‌پذیری خوبی دارد. توجه به این نکته بسیار مهم است که نرم نبودن کتانی ورزشی باعث ایجاد درد در تاندون و عضله‌های ساق پا می‌شود و در نهایت به کمر آسیب می‌زند. در این مورد کتونی های برند ریبوک یکی از بهترین انتخاب ها هستند.

۴- جنس کتونی ورزشی:

ویژگی مهم دیگر در انتخاب کتونی ورزشی مناسب، جنس آن است. رویه کفش ورزشی بیرونی‌ترین لایه آن است که در تماس با هوا و آب قرار می‌گیرد و از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود. یک نکته مهم در انتخاب کتونی ورزشی ، غیر قابل نفوذ بودن رویه آن است. رویه نباید از جنسی ساخته شده باشد که آب بتواند به راحتی به داخل کتونی ورزشی نفوذ کند. قسمت دیگر کفش زیره میانی کفش است که بین کف کفش و پاشنه قرار می‌گیرد و سازندگان حرفه‌ای انواع کتونی ورزشی در دنیا از بهترین جنس‌های انعطاف‌پذیر و سبک در ساخت این قسمت از کفش ورزشی استفاده می‌کنند. کف بیرونی کفش‌ها هم معمولا از انواع ترکیب‌های لاستیکی ساخته می‌شوند که هم قابلیت خم شدن داشته،هم محکم و بادوام، و هم سبک و راحت باشند. قوس‌هایی هم که در قسمت میانی زیره کفش طراحی شده‌اند، فشار وارد آمده به پا را در هنگام راه رفتن و دویدن تا اندازه زیادی کنترل می‌کنند و مانع انتقال آنها به پا می‌شوند. کفی کفش به مرور زمان دچار فرسایش می‌شود و نقش محافظتی خود را از دست می‌دهد و هر زمان که دیگر نتواند از پا محافظت کند، باید کتانی ورزشی را عوض کرد. کفش های پرفکت استپس انتخاب مناسبی برای این نوع کتونی های ورزشی هستند.

۵- قابلیت گردش هوا در کتانی ورزشی:

نکته مهم دیگر در انتخاب کتانی ورزشی و انتخاب کتانی خوب، قابلیت آن در نفوذ و گردش هواست. بدیهی است پا در مدت زمان ورزش و راه رفتن و دویدن درون کفش عرق می‌کند و گردش نیافتن هوا در داخل آن علاوه بر اینکه باعث ایجاد بوی بد می‌شود، عاملی برای شیوع بیماری‌های قارچی و عفونی می‌گردد؛ انواع کتونی ورزشی که رویه پارچه‌ای دارند از این نظر مناسب‌تر هستند. برخی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع کتانی ورزشی از تکنولوژی خاصی در تولید کفشبهره می‌برند که گردش هوا را در کفش ورزشی بیشتر کند.

کفش‌های کتانی زنانه پر فروش و پر بازدید در دیجی‌کالا

کفش‌های کتانی مردانه پر فروش و پر بازدید در دیجی‌کالا

 

منبع
خبرگزاری برناایلناافکار نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا