سرگرمی و آموزشی

راهنمای خرید بهترین بازی های فکری برای کودکان

بازی‌های فکری خوب و خرید اسباب بازی مناسب برای کودکان، نقش مهمی در تقویت هوش آنها دارد. والدین با آگاهی داشتن در زمینه انتخاب بازی فکری مناسب برای کودکان می‌توانند آنها را تبدیل به فردی مفید برای جامعه کنند و باعث تقویت اعتماد به نفس کودکان و افزایش آگاهی آنها از خود و جهان در ورود به جامعه شوند.

حق بازی به عنوان یکی از اساسی‌ترین شرایط برای سلامتی کودکان محسوب می‌شود که حتی سازمان ملل متحد آن را به عنوان یک حق جهانی برای کودکان تبیین کرده است. بازی فکری یکی از مهمترین شیوه‌های یادگیری کودکان خردسال و پیش دبستانی است. این امر یادگیری را به صورت رسمی در دوران کودکی پایه‌گذاری می‌کند و کودک را قادر به توسعه ارزش خود می‌کند. این یادگیری از بازی فکری، اساسا برای موفقیت کودکان در آینده در کلاس درس، تعاملات اجتماعی و نحوه برخورد با هنجارها تا آغاز تفکر علمی کودکان تمرکز دارد و باعث تقویت هوش هیجانی، خلاقیت و استدلال‌های فکری در کودکان می‌شود.

ما در این مقاله به معرفی روش‌های انتخاب بهترین بازی های فکری برای کودکان 5 ساله، 4 ساله، 3 ساله، 2 ساله و حتی 1 ساله خواهیم پرداخت. همچنین مواردی را معرفی خواهیم کرد که جزو بهترین بازی های فکری برای کودکان 6 ساله، 7 ساله، 8 ساله، 9 ساله، 10 ساله و همچنین نوجوانان باشند.

قبل از اینکه فعالیت‌ها و بازی‌های فکری که برای کودکان جهت یادگیری بهتر است بیان شود، ابتدا تعریفی از بازی فکری ارائه می‌شود.

مشاهده پرفروش بازی‌های فکری در دیجی‌کالا

بازی فکری چیست؟

بازی‌های فکری، بازی‌هایی هستند که نیاز به اطلاعات معنی‌دار و تلاش‌های شناختی دارند. بازی فکری ممکن است تا حد زیادی براساس یک دانش عمیق و گسترده باشد در حالی که آزمون اصلی فقط به توانایی فرد در به یاد آوردن و فراخواندن اطلاعات تمرکز داشته باشند. بازی‌های فکری در انواع مختلفی وجود دارد که قابلیت بازی به صورت فردی، دو به دو و تیمی را دارا هستند.

مشخصه‌های یک بازی فکری خوب برای کودکان

الف) باید سرگرم کننده و لذت بخش باشد.
ب) اهداف تعیین شده داشته باشد.
ج) خودجوش و به صورت داوطلبانه باشد.
د) مشارکت فعال کودکان را دربرگیرد.
ه) عنصری از یک قصه یا افسانه را شامل شود.

مزیت های اصلی بازی‌های فکری برای رشد فکری کودکان

بازی فکری کودکان باعث ایجاد فضای جذاب، لذت بخش و پر جنب و جوش برای پرورش ابتکار، روح خلاق و استادانه کودکان می‌شود. احساسات شاد کودک، عامل مهمی برای ایجاد روانشناسی رشد و سلامت است. بازی‌های فکری می‌توانند خلق و خوی دلیرانه را در کودکان ایجاد کنند و به عنوان ابزار فعالی برای رشد ذهنی کودکان باشند. بازی‌های فکری مناسب کودکان به شکل گیری پاسخ سریع و توانایی داوری کودکان کمک می‌کنند. کودکان در بازی های فکری نیاز به ارائه پاسخ و قضاوت دارند در بازی های فکری مناسب این نوع پاسخ‌ها و قضاوت‌ها کاملا دراماتیک و پر جنب و جوش است. ناخودآگاهِ کودکان، توانایی ارائه پاسخ سریع را دارد که این بازی‌های فکری برای رشد ذهن کودکان بسیار مفید است.

بازی فکری برای تقویت تخیل و قدرت تصویرسازی کودکان بسیار مفید است. بعضی از بازی‌های فکری بصری می‍‌توانند تصورات کودکان را توسعه دهند که در آن بچه‌ها می‌توانند چگونگی پیروز شدن یا چرایی باخت را تجسم کنند. بازی‌های فکری برای پرورش و  علاقمند کردن کودکان به فعالیت‌های فیزیکی و فکری است که باعث الهام بخشی به آرزوهای آنها برای کسب دانش می‌شود.

مشاهده بازی‌های فکری مناسب کودکان در دیجی‌کالا

کودکان باید با چه بازی فکری‌ای سرگرم شوند؟

نیاز به تفریح و بازی کردن در هر سنی انکارناپذیر است؛ اما بیراه نیست اگر بگوییم: شغل کودکان بازی کردن است!

کودکان به وسیله اسباب‌بازی‌هایشان دنیای اطراف خود را می شناسند و با آن‌ها بزرگ می‌شوند؛ بازی کردن به کودکان اجازه می‌دهد تا از خلاقیت‌شان برای رشد تخیل، افزایش قدرت فیزیکی و مهارت‌های احساسی خود استفاده کنند.

هرچقدر که اسباب‌بازی‌ها در کنار سرگرم کردن _که وظیفه اصلی آن‌هاست_ بتوانند در رشد ذهنی کودکان نقش مثبتی ایفا کنند به اسباب‌بازی‌های بهتری تبدیل می‌شوند .

پس چه وسیله‌ای بهتر از بازی‌های فکری؟ این بازی‌ها که معمولاً چند نفره هستند، هم به خوبی سرگرم می‌کنند و هم بازیکن‌ها را تشویق می‌کنند تا در کنار هم خلاقیتشان را برای برنده شدن به‌کار بگیرند.

رشد ذهنی کودکان در چه سنی شکل می‌گیرد؟

تقویت ذهنی کودکان تا سن هفت سالگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و امروزه متخصصان و روانشناسان بسیار زیادی به این باور رسیده‌اند که مهارت‌های ذهنی کودکان تا این سن، بسیار پیشرفت کرده و می‌تواند شکل بگیرد.

شما نیز می‌توانید این تحقیقات با ارزش پژوهشگران را مورد مطالعه قرار دهید و هم‌اکنون برای ایجاد خلاقیت و کشف استعدادهای درونی کودک خود اقدام نمایید.

فراموش نکنید که تقویت هوش کودک، افزایش میزان دقت، افزایش میزان مهارت‌های ذهنی و جسمی کودک از مهم‌ترین و اصلی‌ترین موضوعاتی می‌باشد شما بایستی به آنها در همان دوران کودکی فرزند خود توجه داشته باشید چرا که ذهن کودکان در این دوره از آمادگی بسیار بالایی برای یادگیری و شکوفایی برخوردار هستند و شما نیز این فرصت بسیار بی‌نظیر را از دست ندهید.

مزایای بازی‌­­های فکری

بازی های فکری می‌توانند باعث ایجاد یا بهبود مهارت‌های زیر شوند:

تقویت حافظه
بهبود قدرت تخیل
افزایش قدرت تمرکز
افزایش خلاقیت حل مسائل
پرورش تفکر نقادانه و تحلیلگرانه
هماهنگی بیشتر بین عصب و عضلات
رشد مهارت‌های اجتماعی و شناختی

مشاهده بازی‌های آموزشی برای کودکان در دیجی‌کالا

بازی‌های فکری انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها بخش‌های مختلفی از مغز را هنگام بازی کردن درگیر می‌کنند بهتر است آن ها با هم را بشناسیم تا انتخاب دقیق‌تری داشته باشیم:

انواع بازی­‌های فکری

کاردستی‌ها:

کاردستی در واقع هنر هماهنگی بین ذهن و دست است.

بازی‌هایی مثل اوریگامی در این دسته جای می‌گیرند.

این بازی ژاپنی که قدمتی هزار ساله دارد و تنها با تا زدن کاغذ انجام می‌شود اما تمام نواحی مغزی را فعال میکند.

بازی‌های رومیزی:

محبوبیت این بازی‌ها در دنیا آنقدر زیاد است که روزی را به عنوان “روز جهانی بازی‌های رومیزی” نامگذاری کرده‌اند.

این بازی‌های معمولا چند نفره هستند و بازیکنان را تشویق می‌کنند تا از خلاقیت خود برای حل مسائل استفاده کنند.

بازی‌های  معروفی شطرنج، فکر برتر، اتللو جزء این دسته هستند.

بازی‌های ساختی- چیدنی:

در این نوع بازی‌ها بازیکنان باید از خلاقیت و تمرکز خود برای تکمیل یک پازل یا ساخت یک سازه مثل خانه استفاده کنند.

مثل : برج هیجان (Jenga)  و لِگو (Lego)

بازی‌های تست حرکتی:

شاید با بازی‌های اعصاب سنج آشنا باشید. همان بازی‌هایی که باید بدون برخورد یک حلقه به سیم یک مسیر پر پیچ و خم را پشت سر بگذارید.

این بازی‌ها برای افزایش تمرکز و هماهنگی بین دست و چشم فوق العاده‌اند.

بازی‌های مشاغل:

کودکان عاشق تجربه کردن شغل‌های مختلف‌اند.

در این بازی‌ها مجموعه‌ای از ابزارهای مشاغلی مثل پزشکی، آتش‌نشانی و … به شکل کودکانه طراحی و ساخته شده تا کودکان در فضایی امن به تجربه شغل مورد علاقه‌شان بپردازند.

بازی‌های فکری مشهور در دنیا

بازی‌های فکری در عین لذت و شادابی موجب به چالش کشیده شدن توان فکری، تمرکزی، IQ و EQ فرد شود و به مرور باعث تعالی فرد در این توانایی‌ها می‌شود. بازی‌های فکری هر کدام به نسبت دسته‌بندی و نوع خود بر یک یا چند بخش از قدرت‌ها و توانایی‌های مغز و ذهن تاثیرگذار هستند.

از معروف‌ترین‌ترین بازی‌های دنیا می‌توان کریدور، بلوک آس، اتاق فرار، پنتاگو، شطرنج، نرد، فکر بکر، دیدار قاتل، هشت‌پای، ورق‌بازی، بیست سؤالی، نقطه بازی، مافیا (بازی گروهی)، سودوکو، جدول کلمات متقاطع، مکعب روبیک، چامپ، بازی‌های تخته‌ای، بازی ویدئویی (رایانه‌ای)، آتاری و بازی فکری گره‌های فلزی را نام برد.

مشاهده گران‌ترین اسباب‌بازی‌های دیجی‌کالا

معرفی تعدادی از بازی‌های بومی و محلی قدیمی

بازی‌های بومی و محلی آمیخته با زندگی ایرانی‌ها است که گاه با شعر و قصه همراه می‌شود و این ویژگی را داراست که قابل تغییر است و با توجه به شرایط کودک و والدین می‌تواند قوانین و چهار چوب بازی تغییر کند.

از جمله بازی‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد «لی لی لی حوضک»، «نون بیار کباب ببر»، «گل یا پوچ» و «کلاغ پر» است که با آنکه ساده به نظر می‌آیند، اما می‌توانند بسیار سرگرم کننده و مفید باشند.

همچنین می‌توان برخی بازی‌ها را ترکیب کرد که نیاز به خلاقیت والدین دارد. برای مثال پس از برنده شدن و یا بازنده شدن نسبت به اصول بازی می‌توان قصه‌ای را برای کودک تعریف کرد؛ زیرا در زمان بازی، داستان برایش جذاب خواهد بود و قصه را با دقت گوش خواهد کرد.

باید در نظر داشت که ذات تمام بازی‌ها، شور و نشاط و هیجان است که کودک را با خود همراه کرده و زمان او را خسته نمی‌کند که لازمه آن کمی خلاقیت و مشورت با کودک در انجام بازی‌های ساده و ترکیبی است تا والدین و کودکان هر دو از آن لذت ببرند.

اجرای نمایش با کاغذهای رنگی بر سر انگشتان

یکی از تهدیدهای در خانه نشستن به ویژه برای کودکان، کم تحرکی و اضافه وزن است که می‌توان با انجام بازی‌ها، نمایش‌های کوتاه خانوادگی و بازی‌های فکری، سرگرم‌شان کرد تا به پرخوری و کم تحرکی دچار نشوند.

ساخت عروسک‌های کاغذی انگشتی و اجرای نمایش‌های کوتاه با آن می‌تواند خلاقیت و مهارت دست ورزی کودکان را بالا برده و مهارت کلامی آنان را نیز تقویت کند و علاوه بر اینکه کودکان یک سرگرمی مهیج را تجربه می‌کنند به واسطه آن از کم تحرکی و پرخوری فاصله می‌گیرند.

ساخت عروسک‌های انگشتی معمولا با کاغذهای رنگی مربع شکل هفت در هفت سانتیمتری انجام می‌شود؛ بدنه عروسک یک استوانه اندازه انگشت و سر عروسک هم می‌تواند هر شخصیتی باشد که آن نیز جدا با یک رنگ دیگر کاغذ برش خورده و به استوانه چسبانده می‌شود و به سادگی می‌توان با ساخت آن، نمایش اجرا کرد.

عروسک‌های انگشتی می‌توانند دارای شخصیت‌های حیوانی، تخیلی، پرندگان و انسان‌ها باشند و با همین روش که از ساخت عروسک تا اجرای نمایش همراه است، چند ساعت از روز به سرگرمی و ایجاد خلاقیت همراه می‌شود.

آموزش برخی بازی‌ها در سایت کانون پرورش فکری

نقاشی کردن، مجسمه سازی با خمیر یا با گِل سفال‌گری و ساخت ظروف، تمرین‌های خوش‌نویسی یا ساخت کاردستی‌های خلاق از جمله فعالیت‌هایی است که آموزش آن را می‌توانید با مراجعه به سایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیدا کرده و انجام دهید.

شاید برخی از والدین فکر کنند که استعداد نقاشی کردن ندارند، ما پیشنهاد های بسیار ساده و در عین حال خلاقانه‌ای برای آنها داریم. یکی از آموزش هایی ما می‌توانیم برای بچه ها انجام دهیم، چاپ است. ما می‌توانیم با انواع سبزیجات مثل پیاز کاهو سیب‌زمینی، و یا انواع برگ‌ها یا حتی چاپ اثر کف دست و انگشتان، شکل‌های زیبا و خلاقانه‌ای را به وجود بیاوریم در صورتی که نیاز به مهارت نقاشی ندارد و فقط کافیست کمی خلاق باشیم، به طوری که کف دست و یا سبزیجات مختلف را به رنگ گواش یا آکریلیک آغشته کرده و اثر آن را به روی کاغذ چاپ کرده و سعی کنید شکل‌های خلاقی بوجود آورید.

در این روش می‌توان یک گلدان کاکتوس را با کف دست ساخت یا می‌توان یک درخت یا یک پرنده را به وجود آورد؛ می‌توان از بافت پیاز برش زده برای به وجود آوردن تپه در اثر استفاده کرد و یا از اثر چاپ کاهویی که آن‌را به صورت افقی برش زده‌اید و به رنگ قرمز آغشته کردید، برای به وجود آوردن گل زر استفاده کرد و خلاصه با چاپ انواع برگ‌ها می‌توان یک جنگل انبوه به وجود آورد.

همچنین می‌توان به تمامی نکاتی که گفته شد تکنیک فتوکلاژ را هم اضافه کرد و هیچ کدام از این ها نیاز به مهارت نقاشی ندارند و فقط کافی است کمی فکر کرده و خلاق بود.

تکنیک فتوکلاژ در واقع ادغام تصاویر چاپی با نقاشی‌هایی است که از مجلات و روزنامه ها جدا کرده و کنار هم قرار می‌دهیم که البته می‌توان به جای نقاشی از چاپ سبزیجات، اشیا مختلف و یا کف دست استفاده کرد و در نهایت یک اثر هنری زیبا به وجود آورد.

مشاهده اسباب‌بازی‌های مختلف در دیجی‌کالا

 

منبع
خبرگزاری مهرخبرگزاری ایسناتابناکبرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا