تهیه و سرو چای و قهوه

راهنمای خرید بهترین سماور برقی + (معرفی محصول)

در ابتدا مقدمه‌ای درباره دو نوشیدنی محبوب چای و قهوه خواهیم گفت و سپس راهنمای خرید بهترین سماور برقی را برای شما بازگو خواهیم کرد. در صورتی که تمایل به خرید یک سماور گازسوز نیز داشته باشید، ما قبلا یک راهنمای انتخاب و خرید بهترین سماور گازی را منتشر کرده‌ایم.

ایرانیان از گذشته‌های دور برای انواع دمنوش و چای جایگاه ویژه‌ای قائل بودند و در اوقات مختلف و مهمانی‌ها از این نوشیدنی‌های خوش طعم بهره می‌بردند. چای‌های گل‌گاو زبان و سنبل‌الطیب، بادرنجبویه، دارچین، زیرفون، به‌لیمو، زعفران، آویشن، بهار نارنج، بابونه، پونه و غیره همیشه مورد استفاده ایرانیان بوده و جالب است بدانید این چای‌های سنتی بهترین جایگزین چای سیاه نیز هستند. زیرا چای سیاه طبق نظر بسیاری از پزشکان جدید و طبیبان طب سنتی، مورد تایید نیست و طبق توصیه پزشکان بهتر است از چای‌های جایگزین و سالم ذکر شده برای سلامتی استفاده کرد.

نوشیدنی دیگری که از گذشته مورد استفاده بوده و در دوره صفویه جای خود را در میان نوشیدنی‌های روزانه ایرانیان باز کرده، قهوه است. ابوعلی سینا، حدود هزار سال قبل در کتاب خود شرح جامعی در مورد قهوه آورده که البته ایرانیان در آن عصر بر آن نام بونو نهاده بودند و بوعلی نیز همین واژه را به کار بسته‌است. این واژه‌ای است که هنوز در اتیوپی آن را به کار می‌برند. بوعلی سینا اغلب قهوه را به منظور تحریک بیماران افسرده، مورد استفاده قرار داده ‌است.

هنوز در ایران کلمهٔ قهوه‌خانه به مکان‌هایی که در آن چای سرو می‌شود هم گفته می‌شود که نشان می‌دهد از دوره صفوی به بعد، قهوه در ایران متداول‌تر از چای بوده یا قبل از ورود چای، پای خود را به ایران باز کرده است.

اگر شما هم برای آماده کردن یک نوشیدنی گرم و خوش طعم به دنبال یک سماور برقی خوب هستید، با ما همراه باشید تا در ادامه شما را برای خرید یک سماور برقی مناسب راهنمایی کنیم.

هنگام خرید سماور برقی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای خرید یک سماور برقی خوب، علاوه بر ظاهر آن، باید به نکات مختلفی توجه داشت. این موارد شامل گنجایش، مصرف برق، جنس بدنه و دسته‌ها، گرم‌کننده خودکار، نوع شیر، پوشش بدنه، خاموشی اتوماتیک، گرم کن، سینی و دیگر موارد مهم است. ما سعی می‌کنیم هرکدام از این موارد را به صورت خلاصه برای شما شرح دهیم تا بتوانید سماور مناسب خود را راحت‌تر انتخاب و خریداری کنید.

پر فروش‌ترین سماورهای برقی در دیجی‌کالا

گنجایش: یکی از اصلی‌ترین مواردی که باید به آن دقت کرد، میزان گنجایش سماور است. اغلب سماور های برقی در یکی از گنجایش‌های ۲، ۳، ۴ و ۵ لیتری تولید می‌شوند. در صورتی که مصرف شما کم است، یک سماور ۳ لیتری برای شما کافی خواهد بود. اما اگر مصرف چای شما زیاد است، پیشنهاد ما خرید سماور گازی و یا سماور برقی با گنجایش بیشتر از ۳ لیتر به شماست.

مصرف برق: مصرف برق بهینه، تاثیر مهمی بر روی هزینه‌های شما در بلندمدت خواهد داشت. پس حتما به برچسب مصرف انرژی محصول دقت کنید و محصولاتی با مصرف انرژی کمتر را انتخاب نمایید.

جنس بدنه: جنس بدنه در خرید سماور برقی از اهمیت خاصی برخوردار است. اکثر سماور های امروزی از آلیاژ برنج، استیل و شیشه است. به صورت کلی بدنه برنجی تا حد زیادی بهتر از بدنه استیل است و اکثر تولیدکنندگان سماورهای با کیفیت نیز بدنه برنجی را برای محصول خود انتخاب کرده‌اند. البته اکثر مدل‌های برقی امروزی دارای بدنه‌ای ترکیبی از جنس استیل-شیشه و یا پلاستیک-شیشه هستند. از دیدگاه سلامتی، پیرکس و انواع شیشه برای ما مشکلی ایجاد نمی‌کنند ولی برای به جوش آمدن آب، معمولا بخش اصلی از جنس استیل است و این مساله ممکن است در بلندمدت باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامت خانواده شما شود. به همین دلیل سماور های برنجی بیشتر توصیه می‌شوند.

گرم‌کننده خودکار: یکی از مواردی که معمولا خریداران هنگام خرید سماور برقی به آن توجه نمی‌کنند، گرم‌کننده خودکار است. این گرم کننده‌ها به شما امکان گرم نگه داشتن آب جوش برای مدت طولانی را خواهند داد و در مدل‌های پیشرفته امکان تنظیم درجه حرارت نیز وجود دارد. یکی از مزیت‌های بزرگ سماور های برقی همین مورد است.

شیر سماور: اغلب سماور های برقی دارای یکی از دو نوع شیری هستند که در ادامه توضیح می‌دهیم. نوع اول شیر سماور رایج است که از قدیم در همه سماور ها کاربرد داشته است و برای استفاده، باید آن را به چپ یا راست چرخاند و بعد از پر شدن، آن را به حالت اول بازگرداند. نوع دوم اخیرا برای بیشتر سماورهای برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این صورت است که باید شیر را از ابتدا تا زمان پر شدن ظرف با دست خود نگه دارید و بعد از پر شدن رها کنید تا به صورت خودکار به حالت اولیه برگشته و بسته شود. یکی از دلایل این نوع طراحی، افزایش ایمنی و باز نماندن احتمالی شیر سماور در مدل‌های برقی است.

پوشش بدنه: بیشتر تولیدکنندگان از پوشش شیشه، استیل ضد زنگ و یا نیکل-کروم برای سماورهای برقی خود استفاده می‌کنند. این پوشش به سماورها ظاهری زیبا می‌دهد و باعث خواهد شد که زیبایی آشپزخانه شما دو چندانبیشتر شود. اغلب شرکت‌ها برای طراحی بخش بالایی سماورهای برقی، از شیشه استفاده می‌کنند و برخی نیز تمام بدنه را با ترکیبی از آلیاژهای مختلف مانند استیل طراحی می‌کنند، تا زیبایی آن دو چندان شود.

جنس دسته‌ها: هنگامی که آب سماور به جوش می‌آید، اهمیت دسته آن بیشتر به چشم خواهد آمد. حتما دقت کنید که این دسته‌ها از مواد با کیفیت و نسوز تولید شده باشد.

خاموشی اتوماتیک: داشتن سماوری با قابلیت خاموشی خودکار، خیال شما را آسوده‌تر خواهد کرد. تقریبا تمام مدل‌های موجود در بازار این قابلیت را به صورت پیش فرض دارند. البته شما با خرید مدل‌های پیشرفته، علاوه بر این قابلیت، قادر خواهید بود تا سماور خود را طوری تنظیم کنید که بعد از گرم نگه داشتن آب جوش به مدت مثلا سه ساعت، به صورت اتوماتیک سماور خاموش شود و ۲۴ ساعته کار نکند.

سینی: داشتن سینی و یا سینی‌های به اصطلاح چکه‌گیر در سماورهای برقی نوعی مزیت محسوب می‌شود. چون باعث خواهد شد که آشپزخانه شما کمتر دچار کثیفی شود. پس اگر امکان صرف هزینه بیشتر را دارید، داشتن سینی چکه‌گیر انتخاب مناسبی است.

نشان استاندارد: مهم‌ترین و آخرین مورد در انتخاب یک سماور خوب، داشتن استاندارد های بین‌المللی و ایرانی است. گرچه فقط داشتن نشان استاندارد تضمینی برای کیفیت کالا نیست ولی حتما دقت کنید که محصول شما دارای نشان استاندارد باشد. تولیدکنندگان معتبر که سماورهای با کیفیتی تولید می‌کنند، معمولا علاوه بر داشتن استاندارد های مختلف، گارانتی بلند مدت محصول و خدمات پس از فروش بسیار خوبی دارند. پس هنگام خرید حتما به این نکات دقت کنید.

مشاهده مدل‌های جدید سماور برقی در دیجی‌کالا

چرا باید سماور برقی بخریم؟

به نظر شما سماور گازی بهتر است یا برقی؟ در ادامه به چند تفاوت عمده سماورهای گازی و برقی می‌پردازیم تا شما راحت‌تر بتوانید انتخاب کنید.

یک استکان چای داغ
یک استکان چای داغ

اولین و مهم‌ترین نکته نوع نیاز ما و امکانات محل نصب سماور است. در صورتی که در محل مورد استفاده ما، امکان نصب سماور برقی وجود نداشته باشد، پس ناگزیر باید به سمت سماور گازی برویم و همچنین عکس این قضیه هم صادق است و اگر در مکان مورد استفاده، دسترسی به گاز وجود نداشته باشد، ناچار به استفاده از سماور برقی هستیم.

یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب سماور برقی، سرعت آن در به جوش آوردن آب است. سماور برقی بسیار سریع‌تر از سماور گازسوز آب را به جوش می‌آورد. نقطه قوت بعدی در بعضی مدل‌های سماور برقی، قابیت خاموش شدن اتوماتیک بعد از چند ساعت است. مثلا بعد از سه ساعت ثابت نگه داشتن دمای آب، سماور به صورت اتوماتیک خاموش شود.

مورد بعدی جنس بدنه سماور است که بسیار اهمیت دارد. سماور های گازی معمولا از جنس برنج تولید می‌شوند که برای سلامتی بسیار مفید هستند و استفاده از این سماور ها باعث تامین روی و مس مورد نیاز بدن از این طریق خواهد شد. پس اگر به سلامتی خود و اطرافیانتان اهمیت می‌دهید، سماور های گازی برنجی را انتخاب کنید.

مورد آخر هم هزینه است. بعضی اعتقاد دارند که سماور برقی بیشتر از سماور گازی هزینه برای خانواده‌ها می‌تراشد! البته این مورد کاملا به مدل سماور ها و میزان مصرف ما وابسته است و به صورت کلی این قضیه مورد تایید نیست. پس اگر مصرف چای شما کم است و همیشه سماورتان جوش نیست، خیلی درباره هزینه‌های گاز و برق حساس نشوید و فقط سماوری با مصرف بهینه انتخاب کنید و اگر سرانه مصرف چای خانواده‌تان بالاست، سماورهای گازی تا حدودی برای شما بهتر هستند.

چند برند خوب در زمینه تولید سماور برقی

تولدکنندگان مختلفی در حوزه تولید سماور مشغول به کار هستند. از جمله این برندها می‌توان به فلر، عالی‌نسب، تکنو، پلان، کالوات، آپولون، میگل، هانفر، سونیفر، مایر و دیگر تولیدکنندگان اشاره کرد. در ادامه به صورت کوتاه به معرفی تعدادی از این تولیدکنندگان خواهیم پرداخت. همچنین لینک خرید و مشاهده چند مدل سماور برقی جدید از هر برند را برای شما قرار خواهیم داد.

فلر: شرکت فلر (Feller Technologie) در سال 1994 میلادی، با هدف تولید لوازم خانگی باکیفیت در آلمان تأسیس شد. زمینه فعالیت شرکت، شامل انتقال فن آوری، مدیریت و توسعه اختراعات در جهت تولید انبوه برای مصرف کالا های با کیفیت خانگی در خانه‌ها است. این شرکت با توجه به اهمیتی که به ساخت لوازم خانگی می دهد، با کیفیت بالایی لوازم خانگی خود را طراحی و تولید می کند. با توجه به کیفیت بالای لوازم خانگی فلر، ایران یکی از اصلی‌ترین کشور های مصرف کننده لوازم خانگی این شرکت است.

مشاهده سماور برقی‌های فلر در دیجی‌کالا

عالی‌نسب: برند قدیمی و نام آشنا که محصولات آن از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند. شرکت عالی نسب تولیدکننده لوازم خانگی و به ویژه فعال در زمینه تولید لوازم مورد نیاز برای تهیه چای و انواع دمنوش‌هاست که از زمان‌های دور، همواره در تلاش است با ارائه محصولات با کیفیت لحظات آرامش بخشی را برای خانواده های ایرانی به ارمغان بیاورد. این شرکت در سال ۱۳۲۹ و به همت مرحوم استاد میر مصطفی عالی نسب پایه‌گذاری شده است. سماورهای عالی‌نسب علاوه بر تولید با مواد اولیه مرغوب و کیفیت بالا در ساخت، ظاهر زیبایی نیز دارند.

مشاهده سماور برقی‌های عالی‌نسب در دیجی‌کالا

تکنو: شرکت «تکنو» (Techno A&V) با بیش از نیم قرن پیشینه در صنعت لوازم خانگی و صوتی و تصویری، افتخار عرضه محصولاتی متنوع، همگام با تکنولوژی روز دنیا را به مشتریان خود دارد. بهره‌گیری از تیمی متـعهد و مجرب، دیدگـاهی هدفـــمند و بلند مدت، شنـاخت صحیح از بازارهـای هــدف و سلیقه سنجی مشتریان ، تنها بخشی از وجوه تمایز این مجموعه با دیگران می‌باشد.

مشاهده سماور برقی‌های تکنو در دیجی‌کالا

پلان: این گروه صنعتی در اواخر دهه ۳۰ با تولید وسایل و تجهیزات تزئینی لوازم خانگی و آشپزخانه در یک کارگاه کوچک در تهران با نام «اتحاد» حضور خود را در بازار ایران اعلام نمود که با توسعه آن در دهه ۴۰ تحت نام تجاری «پلان» شروع به تولید محصولات ظریف و با کیفیت نمود. با استقبالی که از سماورهای تولیدی این واحد به عمل آمد، این شرکت در سال‌های بعدی به صورت تخصصی به تولید سماور پرداخته و محصولات این شرکت دارای استاندارهای برتر در این زمینه است.

مشاهده سماور برقی‌های پلان در دیجی‌کالا

کالوات: شرکت «رایا تدبیر کویر» در سال ۱۳۸۶ تأسیس شد تا رفته‌رفته با انجام واردات محصولات خانگی برقی، موجودی برندهایی مانند بیم (Bemm) و آرزوم (Arzum) را در بازار بالا ببرد. این شرکت در سال ۱۳۹۸ با مشارکت و همکاری فنی کارخانه «کالوات» (Calwatt) فرانسه، فعالیت خود را در زمینه تولید محصولات خانگی برقی کوچک در استان یزد آغاز کرد. برند کالوات در تلاش است در سال‌های پیش رو جای خود را بیشتر و بیشتر در بین کاربران محصولات خانگی باز کند.

مشاهده سماور برقی‌های کالوات در دیجی‌کالا

آپولون: کارخانه تولیدی صنعتی آپولون در سال ۱۳۴۶ با نام عالی سوز در تهران به ثبت رسیده و سپس در سال ۱۳۷۸ با نام آپولون آغاز به فعالیت حرفه‌ای نموده است. این شرکت در سال‌های گذشته مبادرت به تولید سماورهای با کیفیت مطابق با استاندارهای روز ایران و دنیا نموده است و همیشه در تلاش بوده است تا با نیازهای جامعه خود را تطبیق داده و محصولات مناسبی روانه بازار کند.

مشاهده سماور برقی‌های آپولون در دیجی‌کالا

 

پاسخ چند پرسش متداول درباره خرید سماور برقی

چطور می‌توان از میان انواع مدل‌ها، یک سماور برقی خوب انتخاب کرد؟

برای اینکه یک سماور از تمام جهات خوب و مناسب باشد، باید از یک تولیدکننده مطرح با پیشینه خوب خرید خود را انجام دهید. معمولا برندهای خوب، سماور های با کیفیتی تولید می‌کنند که تمام استانداردهای لازمه را داشته باشند. این برندها معمولا برای اطمینان خاطر شما گارانتی و ضمانت نامه‌های بلند مدت در اختیار شما قرار می‌دهند. البته این مطلب را هم در نظر داشته باشید که برای داشتن یک سماور خوب، باید هزینه بیشتری انجام دهید اما در عوض برای مدتی طولانی، آسوده خاطر خواهید بود.

مناسب‌ترین جنس برای بدنه سماور برقی کدام است؟

بدنه سماورهای برقی معمولا از جنس شیشه و استیل هستند و محبوب‌ترین انتخاب نیز همین جنس است. ولی با توجه به کیفیت خوب آلیاژ برنج، رسوب کمتر آن، استحکام مناسب و نقش آن در سلامتی، توصیه اکثر افراد این است که در صورت امکان از یک سماور برنجی استفاده کنید. سماور برنجی در بلند مدت نقش بسیار مهمی در سلامت شما و خانواده‌تان خواهد داشت.

مصرف انرژی سماور گازی بیشتر است یا سماور برقی؟

برای افرادی که کمتر از این وسیله استفاده می‌کنند، این تفاوت هزینه خیلی چشمگیر نیست اما برای افراد پر مصرف، استفاده از سماور گازی در بلند مدت کمی صرفه اقتصادی خواهد داشت. چون در کشور هزینه استفاده از برق بیشتر از گاز است. در هنگام خرید سماور بهتر است نیم‌نگاهی به برچسب مصرف انرژی محصول نیز داشته باشید.

آیا سرعت جوش آمدن آب در سماور برقی بیشتر است؟

سماورهای برقی سریع‌تر از سماورهای گازی آب را به جوش می‌اورند و مزیت اصلی آنها نسبت به سماورهای گازسوز همین مورد است.

آیا دسته سماور ها واقعا نسوز هستند؟

جنس دسته‌ی سماور های باکیفیت معمولا از مواد نسوز مرغوب ساخته می‌شود. سعی کنید از خرید سماور های ارزان و بی‌کیفیت اجتناب کنید؛ چون ممکن است در کنار دیگر نقص‌های احتمالی، از دسته سماور بی‌کیفیت نیز استفاده کرده باشند که بعد از مدتی برای شما ایجاد مشکل خواهد کرد.

 

معرفی چند مدل سماور برقی محبوب و پر فروش

در صورتی که فرصت یا شرایط خرید حضوری را ندارید و یا تمایل دارید سماور خود را از میان تنوع زیاد برندها و با کمک گرفتن از نظرات دیگر خریداران اینترنتی انتخاب کنید، بهترین کار خرید آنلاین سماور از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر است. برای مشاهده مدل‌های متنوع و خرید اینترنتی سماور برقی (سماور برقی جدید)، به لینک زیر مراجعه کنید:

مشاهده مدل‌های با کیفیت سماور برقی در دیجی‌کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا