بازی فکری

راهنمای خرید بهترین بردگیم 🎲 (+ معرفی ۵ بردگیم محبوب)

بردگیم یا در اصطلاح انگلیسی Board Game، به معنی بازی تخته‌ای است. اما ترجمه کلمه به کلمه در انتقال معنا به خوبی عمل نمی‌کند. در زبان فارسی و در اصطلاح عامیانه به آن بازی رومیزی، بازی فکری یا بازی صفحه‌ای نیز می‌گویند. تاریخچه بردگیم به ۵۰۰۰ هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد و از آن زمان تا کنون پیشرفت‌های زیادی داشته و اکنون نیز محبوبیت‌ زیادی در بین مردم دارد. در این مقاله قصد داریم در ابتدا برای خرید یک بردگیم مناسب، چند توصیه برای شما داشته باشیم و سپس تعدادی از بهترین و محبوب‌ترین بردگیم‌های موجود در بازار (بهترین بردگیم های جهان) را به شما معرفی کنیم. در آینده نیز تلاش خواهیم کرد تا مقاله‌ای با عنوان معرفی بهترین بردگیم های ایرانی برای شما آماده کنیم.

راهنمای خرید بهترین بردگیم ها برای تازه‌کارها

چند وقتی‌ست که تب بازی‌های رومیزی در کشور داغ شده و نوجوانان و جوانان زیادی به این سرگرمی علاقه پیدا کرده‌اند. اولین سوالی که همه شما دنبال آن هستید، این است که: «چه بازی‌ای بخرم که بهم خوش بگذره؟! و یا این سوال که بهترین بازی های بردگیم کدوم‌ها هستند؟!» برای این سوال که بهترین بردگیم ها چه ویژگی‌هایی دارند، جواب‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. و در ادامه به معرفی تعدادی از بهترین بردگیم های جهان می‌پردازیم.

برای خرید بازی چه مقدار می‌خواهید هزینه کنید؟

اگر هزینه‌ای که می‌کنید برای شما اهمیت دارد، باید بدانید که اکثر بازی‌های ایرانی در رنج قیمتی ۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هستند. این در حالی است که بازی‌های وارداتی معمولا در رنج قیمت ۸۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان هستند. لازم است بدانید که برد گیم های معروف معمولا دارای نسخه ترجمه شده‌ی ایرانی ارزان‌تر نیز هستند.

پس قیمت نقش خیلی مهمی در انتخاب شما خواهد داشت! البته خالی از ذکر نیست که اغلب بازی‌های ایرانی نیز کیفیت مطلوبی دارند و روز به روز بر تعداد بازی‌های رومیزی و فکری جذاب ایرانی اضافه می‌شود. و یادتان باشد که بهترین بازی های برد گیم همیشه نباید خارجی باشند و ما می‌توانیم از میان نسخه‌های ایرانی نیز انتخاب‌هایی داشته باشیم.

معمولا وقتی بازی می‌کنید، چند نفرید؟

مورد بعدی تعداد افرادی است که همیشه با هم بازی می‌کنند. اگر معمولا تعداد شما زیاد است، پس طبعا خرید یک بازی ۲ نفره خیلی منطقی نیست. پس حتما هنگام خرید بردگیم، این موضوع را در نظر بگیرید. اکثر بردگیم های معروف به صورت ۲ نفره، ۳-۵ نفره و ۶-۸ نفره هستند.

با چه گروه سنی از افراد بازی می‌کنید؟

حتما به رده سنی بازی‌های فکری اهمیت دهید. از دیدگاه اول، حریف شما باید دارای میزان مشخصی از تفکر، تمرکز و تجربه باشد تا بازی با لذت و جذابیت انجام شود. پس حتما این مورد را در نظر بگیرید.

در دیدگاه دوم باید اصول اخلاقی را نیز در نظر گرفت. مثلا اگر شما با کودکان کم سن و یا نوجوانان بازی می‌کنید (مثلا زیر ۱۵ سال) نباید بازی‌هایی با مفاهیم دروغ، بلوف و خیانت را برای بازی با آنها در نظر بگیرید. این موضوع هم به دلایل اخلاقی و هم به دلیل این که هنوز قدرت تفکیک و تفکر آن‌ها تکمیل نشده، اهمیت دارد. لازم به ذکر است که این مفاهیم برای کودکان و نوجوانان هنوز کاملا قابل تفکیک نیست. مثلا بازی‌هایی مثل مافیا و دژ که در آن رگه‌هایی از بلوف و نقش‌آفرینی وجود دارد، گزینه مناسبی برای این رده سنی نیستند. اما در عوض بازی‌هایی با موضوع اقتصادی، مهارتی و تمرکزی برای آن‌ها بهتر و مناسب‌تر است. سرگرمی‌های رومیزی‌ای که علاوه بر سرگرم کردن، دارای بار آموزشی هستند را می‌توان جزو بهترین بازی های بردگیم نام برد.

معرفی بردگیم: معرفی ۵ بردگیم محبوب در ایران و جهان

بازی‌های مختلف و محبوب زیادی در ایران و جهان وجود دارند. ما در این مقاله به معرفی پنج بازی رومیزی محبوب خارجی (بهترین برد گیم ها) که در ایران نیز پر طرفدار هستند، خواهیم پرداخت.

سیطره کتان (Settler of Catan)

بهترین بازی بردگیم: در این بردگیم، شما نقش مهاجرانی را دارید که در صدد گسترش قلمرو خود هستید. بازی رومیزی سیطره کتان با نام‌های کاتان، سیطره کاتان، مهاجران کاتان و مهاجران کتان نیز شناخته می‌شود. در بازی فکری سیطره کتان، رقابت بر سر منابع موجود در بازی است که با هر کدام از منابع، کارهای خاصی می‌توانید انجام دهید. منابعی مانند چوب، آجر، گندم و … که کارهایی از قبیل ساخت خانه، ساخت شهر، دریافت کارت توسعه (کارت شانس) و … را می‌توان با آن‌ها انجام داد.

بردگیم سیطره کتان (Settler of Catan) - بازی رومیزی سیطره کتان
بازی رومیزی سیطره کتان (Settler of Catan)

صفحه بازی از شش ضلعی‌هایی تشکیل شده است که برای هر بار بازی کردن، شما باید آن‌ها را به صورت تصادفی در کنار هم بچینید. همین موضوع باعث شده از طرفی هر دست از بازی، تازگی خاص خود را داشته باشد و از طرف دیگر باعث تغییر استراتژی در هر دست از بازی شود.

بعد از ساختار بازی و نقشه آن، قواعد بازی است که آن را جذاب می‌کند. «کتان» ترکیبی از شانس، مذاکره و استراتژی است.  هم می‌توانید منابعتان را با آنچه دیگران در دست دارند تاخت بزنید، هم تاس دارد و باعث می‌شود شانس نیز چاشنی کار شود. این بازی پر از مذاکره و بازارگرمی است و در عین حال باید دیدی به آینده بازی هم داشته باشید تا جلو توسعه رقیبانتان را بگیرید. بازی جزئیات بیشتری دارد، مثل کارت شانس (توسعه)، بندرگاه، امتیاز ویژه برای راه‌سازی و ساخت ارتش و این‌طور چیز‌ها که به جذابیت بازی اضافه کرده است. حرف‌هایم را این‌طور تمام کنم که دوران بردگیم بازی کردن هرکسی به ۲ برهه تقسیم می‌شود؛ قبل از کتان و بعد از کتان! چرا که این بازی جزو برد گیم های معروف و قدیمی است.

مشاهده و خرید بردگیم سیطره کتان در دیجی‌کالا

ریسک (Risk)

معرفی بردگیم: در این بردگیم شما وارد یک جنگ تمام عیار خواهید شد. این بازی برای ۲ تا ۶ نفر مناسب است. استراتژی بازی فکری ریسک، حمله و دفاع به صورت همزمان است. تاس ریختن در این بازی باعث شده که شما علاوه بر منطق، به شانس هم وابسته باشید که به هیجان بازی نیز کمک می‌کند.

بردگیم ریسک (Risk) - بازی رومیزی ریسک
بازی رومیزی ریسک (Risk)

صفحه بازی نقشه کره زمین است و شامل قاره‌های آسیا، اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، استرالیا و آفریقا است که توسط مرز از هم جدا شده‌اند. هر کسی نیروهایی در این بازی دارد که می‌تواند از آن‌ها برای دفاع و حمله استفاده کند. علاوه بر این، بازی رومیزی ریسک، شامل چندین کارت و تاس است که با ریختن هر تاس کارهایی می‌توان انجام داد. وجود تاس‌های زیاد باعث شده که شانس زیادی در بازی دخیل باشد. در نسخه‌های جدید این بازی، ماموریت‌هایی به بازی اضافه شده است (مثل فتح قلمرو خاص یا از بین بردن بازیکن خاص) که به جذاب تر شدن بازی کمک بسیاری می‌کند.

در بردگیم ریسک، هر کسی که بتواند تمام دشمنان را شکست دهد و بر همه چیره شود، برنده خواهد بود. این بازی حالت‌های مختلفی دارد که می‌توان با حالت‌های مختلف، زمان بازی را کم یا زیاد کرد. در حالت معمولی حدودا یک ساعت و در حالت کلاسیک ممکن است تا سه ساعت هم به طول بیانجامد. ریسک یکی از بردگیم های معروف در بین زرفداران این سبک از بازی‌ها است.

مشاهده و خرید بردگیم ریسک در دیجی‌کالا

بلیت حرکت (Ticket to Ride)

بازی فکری بلیت حرکت با نام‌های بلیط قطار، لوکوموتیو و تیکت تو راید نیز شناخته می‌شود. این بازی برای رده‌های سنی ۸ سال به بالا مناسب بوده و اوقات فراغت خانواده شما را پر خواهد کرد. صفحه این بازی، نقشه آمریکاست. در این بردگیم هر کسی واگن‌هایی دارد که باید شهر‌های موجود در صفحه بازی را به هم وصل کند. البته در نسخه‌های دیگر آن شاهد نقشه اروپا، لندن و … نیز خواهیم بود.

برد گیم بلیت حرکت (Ticket to Ride) - بازی رومیزی بلیت حرکت
بازی رومیزی بلیت حرکت (Ticket to Ride)

هدف بازی بردگیم بلیت حرکت، وصل کردن نقاط مختلف نقشه است. مسیر هر دو نقطه شامل چندین واگن می‌شود. در ابتدای بازی به شما سه کارت مقصد تعلق می‌گیرد که باید حداقل دو تا از این مقصد‌ها را نزد خود نگه دارید. شما در هر نوبت می‌توانید یکی از کار‌های زیر را انجام دهید:

  1. یک کارت قطار برای خود بردارد.
  2. یک مسیر را از آن خود کند.
  3. یک کارت مقصد دیگر برای خود بردارد.

کارت‌های مقصد شمال اسم دو شهر هستند که باید به یکدیگر متصل شوند و هر کارت امتیاز مخصوص خودش را دارد. به ازای مسیر‌هایی که می‌سازید نیز امتیاز دریافت می‌کنید. مسلما هرچه مسیر شما طولانی‌تر باشد، امتیاز بیشتری دریافت می‌کنید.

در انتها زمانی بازی رومیزی بلیت حرکت تمام می‌شود که یکی از بازیکن‌ها کمتر از دو کوپه برایش باقی بماند و امتیاز‌ها به افراد تعلق می‌گیرد. به ازای هر راه، امتیازی به شخص تعلق می‌گیرد و به ازای هر مقصدی که نتوانسته به آن دست پیدا کند، امتیاز کسر می‌شود. برای طولانی‌ترین مسیر هم امتیازی مد نظر گرفته شده است. شخصی برنده است که بیشترین امتیاز را جمع‌آوری کرده باشد. این بازی جزو بهترین بازی های برد گیم برای همه رده‌های سنی بوده و در سراسر جهان دارای طرفداران زیادی است.

مشاهده و خرید بردگیم بلیت حرکت در دیجی‌کالا

متحدین و متفقین (Axis & Allies)

بردگیم متحدین و متفقین بر اساس جنگ جهانی دوم طراحی شده و شما در این بازی کنترل یک یا چند کشور درگیر جنگ جهانی را در اختیار دارید. هر کشور ICP مخصوص به خود را دارد (ICP مخفف Industrial Production Certificates است که به عنوان پول بازی فکری متحدین و متفقین شناخته می‌شود). شما با بدست آوردن ICP ها می‌توانید به تهیه تسلیحات جنگی، سرباز و تحقیق و توسعه بپردازید.

بردگیم متحدین و متفقین (Axis & Allies) - بازی رومیزی متحدین و متفقین
بازی رومیزی متحدین و متفقین (Axis & Allies)

نوبت‌های بازی از هفت قسمت تشکیل شده که در هر نوبت می‌توان همه‌ی هفت کار را نیز انجام داد. هر کسی فقط در نوبت خود می‌تواند اقدامی انجام دهد. حتی در نوبت یکی از متحدانش نمی‌تواند اقدامی انجام دهد. با ICP موجود می‌توان یکی از مناطق را به اختیار خود درآورد. هر منطقه درآمد، قدرت و توانایی‌های ویژه خود را دارد. به این ترتیب باید قلمرو خود را گسترش دهید.

در ادامه معرفی بردگیم باید بدانید که پیروز بازی رومیزی متحدین و متفقین، همانطور که از اسم آن پیداست، کسی است که دشمنان خود را شکست دهد و بر همه چیره شود. این بازی یکی از بهترین برد گیم ها در میان انبوه بازی‌های رومیزی است.

مشاهده و خرید بردگیم متحدین و متفقین در دیجی‌کالا

مونوپولی (Monopoly)

این بازی یک بردگیم اقتصادی است که ابداع کننده آن نیز یک اقتصاد‌دان است و از زمان عرضه به بازار تا سال‌ها، همیشه بهترین برد گیم و یا جزو بهترین بردگیم‌ها در دنیا بوده است. شما در بازی رومیزی مونوپولی مالک ملک‌هایی خواهید شد و از کسانی که در ملک‌های شما اقامت داشته باشند، اجاره دریافت کنید.

بردگیم مونوپولی (Monopoly) - بازی رومیزی مونوپولی
بازی رومیزی مونوپولی (Monopoly)

خانه‌هایی که در بازی فکری مونوپولی وجود دارد شامل ملک‌های قابل خریداری، کارت شانس و خانه‌های دیگری است. هر خانه که روی آن قرار گرفتید را می‌توانید خریداری کنید. هر ملک در بازی که با یک رنگ مشخص شده است (کلا ۸ ملک در بازی وجود دارد)، دارای سه خانه است. شما برای ساخت و ساز به کارت هر سه خانه نیاز دارید که ممکن است یکی یا دوتای آن‌ها دست حریفان شما باشد. در این مرحله از بازی است که هنر صحبت و معامله به کار شما می‌آید. هر شخص باید با معامله کارت‌ها، املاکی را تحت اختیار خود درآورد تا بتواند در آن‌ها ساخت و ساز کند.

قانون جالب دیگری وجود دارد به این گونه که شما وقتی به پول نیاز داشتید، می‌توانید خانه‌هایی که در اختیار دارید را در رهن بانک بگذارید و به اندازه یک تا پنج برابر قیمت خانه و با سود ۱۰درصد وام دریافت کنید. بردگیم مونوپولی به همین گونه ادامه پیدا می‌کند تا زمانی همه‌ی بازیکنان ورشکست شوند و یک نفر پیروز میدان شود. مونوپولی یکی از قدیمی‌ترین و بهترین بردگیم ها بوده که طرفداران زیادی دارد.

مشاهده و خرید بردگیم مونوپولی در دیجی‌کالا

جمع بندی

نکته مهم آخر برای حرفه‌ای‌تر شدن! بردگیم‌ها را می‌توان بر اساس نوع تمام شدن و زمان بازی نیز به دو دسته تقسیم کرد. و بهترین بردگیم های جهان نیز از این موضوع مستثنی نیستند.

دسته اول: بردگیم‌هایی که حریفان یکی پس از دیگری حذف می‌شوند و در آخر یک نفر به عنوان برنده باقی می‌ماند. این نوع بردگیم‌ها عموما فرسایشی هستند و کسانی که از بازی حذف شده‌اند، ممکن است حوصله‌شان سر برود (مخصوصا اگر بخواهید دو یا چند دست پشت سر هم بازی کنید). بردگیم‌های مونوپولی، ریسک و متحدین و متفقین از از این دسته هستند.

دسته دوم: در این نوع بردگیم‌ها، وقتی بازیکنی به شرایط خاصی می‌رسد، بازی پایان می‌یابد. این نوع بردگیم‌ها عموما زودتر به پایان می‌رسند و جذابیت بیشتری دارند. از این دسته بازی‌ها می‌توان به بلیت حرکت و سیطره کتان اشاره کرد که سیطره کتان گل سرسبد آن‌هاست.

پس اگر کمی با بردگیم‌ها آشنایی دارید، باید علاوه بر موارد ذکر شده در ابتدای مقاله، به این نکته که بازی چطور تمام می‌شود نیز نیم‌نگاهی داشته باشید تا بتوانید بهترین بازی بردگیم را انتخاب نمایید.

مشاهده بازی‌های رومیزی متنوع در دیجی‌کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا